Per a particulars

Filtrar per:
Quina potència he de contractar?

La potència a contractar pot variar segons la utilització que hagueu de fer de l’energia elèctrica. També cal tenir en compte que existeixen certes limitacions tant a nivell d’instal·lacions com en  funció de la tarifa que vulgueu contractar (la tarifa social només permet contractar fins 3,3kW i la tarifa amb discriminació horària és per a contractes amb potències a partir de 8,8 kW).

Què he de fer per canviar de domicili de subministrament?

Per formalitzar un canvi de domicili de subministrament us heu de personalitzar a les nostres oficines comercials i aportar la següent documentació:

Butlletí d’instal·lacions elèctriques del nou domicili a nom de la persona contractant.

Cèdula o certificat d’habitabilitat original a nom del propietari del nou domicili.

Passaport o Document Nacional d’Identitat de la persona contractant.

Domiciliació bancària (codi IBAN).

En el cas de no poder fer la gestió personalment, delegació de poders per formalitzar el nou contracte signada per la persona contractant.

En el cas de voler contractar la tarifa social, certificat d’ajuda social lliurat pel departament del Govern competent en matèria de benestar.

Com s’ha de llegir el rebut bancari?

En el cas d'un client amb tarifa domèstica, per saber llegir el rebut bancari premeu aquí.

 

 

Oficines

Què he de fer si em quedo sense subministrament elèctric?

Quan “se’n va la llum”, la primera cosa que heu de fer és verificar si la manca de subministrament només afecta el propi domicili. Si el tall també afecta els veïns, truqueu gratuïtament al 145, el telèfon d’avaries de FEDA. Hi trobareu un equip de professionals durant les 24 hores del dia. Per localitzar més fàcilment l’avaria, us demanarem que ens faciliteu la vostra adreça, el nom i el número de telèfon, per poder-vos demanar informació complementària, si escau.

Si la manca d’electricitat només afecta el vostre domicili, reviseu el Quadre General de Comandament i Protecció, i actueu en funció de l’anomalia detectada:

  • Si s’ha desconnectat un Petit Interruptor Automàtic (PIA) del Quadre General i no és possible tornar-lo a connectar, reviseu la instal·lació i els aparells que hi estan connectats. Podríeu tenir un aparell en mal estat o bé podríeu haver sobrecarregat la línia en posar massa aparells en funcionament. Quan hàgiu trobat l’aparell avariat, o hàgiu desconnectat alguns aparells, torneu a connectar el PIA.
  • Si salta l’interruptor diferencial (DIF) del Quadre General i no es pot tornar a connectar, segurament teniu algun aparell defectuós. En aquest cas, heu de seguir els passos següents:
  1. Desconnecteu tots els PIA.
  2. Torneu a connectar el diferencial.
  3. Connecteu els PIA d’un en un fins que trobeu el circuit que provoca la desconnexió del diferencial.
  4. Quan trobeu el circuit que provoca la desconnexió del diferencial, desendolleu tots els aparells d’aquest circuit, connecteu el diferencial i el PIA, i endolleu els aparells d’un en un fins que trobeu el defectuós.
  5. Aviseu l’electricista perquè revisi l’aparell.
  • Si es dispara l’interruptor de control de potència (ICP) del Quadre General, esteu demanant més potència que la que permet la instal·lació. En aquest cas heu de desconnectar aparells fins que no salti l'ICP. Si es produeix sovint aquest problema, heu de fer revisar la instal·lació per un electricista, que determinarà si heu de modificar la instal·lació o si us cal un augment de la potència contractada.
  • Si s’ha desconnectat el disjuntor de FEDA, situat habitualment a l’entrada de l’espai on hi ha el comptador, vol dir que absorbiu més potència que la que teniu contractada i que heu de desconnectar aparells fins que no salti el disjuntor. Si aquest problema és freqüent, per solucionar-lo heu de demanar un augment de potència.
  • Si heu fet les comprovacions anteriors i el tall de subministrament es manté, tot i estar ben connectats el disjuntor de FEDA i el Quadre General de Comandament i Protecció, truqueu al telèfon d’avaries gratuït (145) perquè els nostres operaris verifiquin la instal·lació.
Què he de fer per modificar el contracte si canvio la meva instal·lació?

Per formalitzar una modificació en el vostre contracte us heu de personalitzar a una de les nostres oficines comercials i aportar la següent documentació:

Butlletí d’instal·lacions elèctriques a nom de la persona contractant.

Passaport o Document Nacional d’Identitat  de la persona contractant.

Domiciliació bancària (codi IBAN)

En el cas de no poder fer la gestió personalment, delegació de poders per formalitzar el nou contracte signada per la persona contractant.

En el cas de voler contractar la tarifa social, certificat d’ajuda social lliurat pel departament del Govern competent en matèria de benestar.

Nota: en cas d’una ampliació de potència, la decisió també està supeditada a la capacitat tècnica de la vostra instal·lació elèctrica.

Què he de fer per canviar de nom un contracte?

La subrogació (canvi de nom) d’un contracte només es pot fer entre familiars directes de primer grau, és a dir, entre pares i fills, entre germans o entre cònjuges; el tràmit és gratuït. En tots els altres casos la subrogació no es pot fer, de manera que s'ha de tramitar la baixa de l’antic titular i l’alta del nou.

Per formalitzar el canvi de nom, el nou titular del contracte ha d’anar a una de les nostres oficines comercials i aportar, segons el cas, la següent documentació:

 

Subrogació entre pares i fills o entre germans:

La corresponent sol·licitud signada per l’actual titular del contracte.

Passaport o Document Nacional d’Identitat del nou titular.

Domiciliació bancària (codi IBAN).

En el cas de no poder fer la gestió personalment, delegació de poders signada pel nou titular del contracte.

Subrogació entre cònjuges:

Fotocòpia del llibre de família.

La corresponent sol·licitud signada per l’actual titular del contracte.

Passaport o Document Nacional d’Identitat del nou titular.

Domiciliació bancària (codi IBAN).

En el cas de no poder fer la gestió personalment, delegació de poders signada pel nou titular del contracte.

Subrogació en cas de defunció del titular:

Certificat de defunció.

Passaport o Document Nacional d’Identitat del nou titular.

Domiciliació bancària (codi IBAN).

En el cas de no poder fer la gestió personalment, delegació de poders signada pel nou titular del contracte.

Què he de fer per donar de baixa el contracte?

Per donar de baixa un contracte de subministrament teniu dues possibilitats:

Anar a una de les nostres oficines comercials (haureu de presentar el passaport o el document nacional d’identitat);

Omplir aquesta sol·licitud i imprimir-la. Un cop signada, enviar-la per fax o per correu postal al nostre servei comercial, adjuntant una fotocòpia del passaport o del document nacional d’identitat.

Consells de bon ús: electrodomèstics i il·luminació

Dues de les aplicacions més rellevants de l’electricitat en la vida quotidiana són la utilització dels electrodomèstics i la il·luminació.

Els aparells electrodomèstics faciliten i milloren la nostra qualitat de vida. Mantenint el nostre compromís de servei, des de FEDA us oferim alguns consells de bon ús esperant que us siguin d’utilitat per estalviar energia i allargar la vida útil dels aparells, així com per contribuir a un major respecte del medi ambient sense renunciar al confort.

L’etiqueta energètica

Un dels elements essencials que heu de tenir en compte en el moment de comprar un electrodomèstic és l’etiqueta energètica. L’etiqueta és fruit d’una normativa de la Unió Europea i serveix per identificar de forma senzilla i concreta l’eficàcia i les prestacions de l’aparell. L’element més destacat de l’etiqueta és l’indicador de la classe, que ens informa sobre l’eficàcia energètica mitjançant unes lletres (de la A+++, la més eficaç, a la D, la menys eficaç). Comprar un aparell de les classes A+++ o A++ us suposarà una despesa més gran que si n’escolliu un d’una classe inferior, però a mitjà termini recuperareu el cost suplementari gràcies a l’estalvi d’energia i a la consegüent disminució de la factura d’electricitat.

L’ús dels electrodomèstics

En aquesta pàgina us oferim un consell bàsic per a cada un dels electrodomèstics més usuals en una llar, així com sobre l’ús de l’aigua calenta sanitària i de la il·luminació. Si voleu ampliar la informació només cal que premeu damunt del nom de l’electrodomèstic que us interessi.

  • La rentadora

Ajusteu la temperatura del rentat a les vostres necessitats puntuals: un cicle a 30ºC o a 40ºC consumeix entre 3 i 4 vegades menys que un a 90ºC.

  • L’assecadora de roba

Perquè la roba s’assequi més de pressa, utilitzeu a la rentadora un programa amb una velocitat d’assecat de 800 revolucions, o més, per minut, i poseu la roba ben escorreguda a l’assecadora.

  • El rentavaixelles

Ompliu el rentavaixelles al màxim, ja que consumirà la mateixa energia que si està buit; sinó, feu servir el programa econòmic, que us farà estalviar fins al 25% d’electricitat.

  • La cuina vitroceràmica

Si el recipient deixa al descobert dos o tres centímetres de la zona de cocció, perdreu la meitat de l’energia consumida.

  • El forn

Procureu no obrir el forn innecessàriament. Cada vegada que ho feu es pot perdre fins al 20% de la calor acumulada.

  • El forn microones

No utilitzeu recipients ni elements metàl·lics: no deixen passar les ones i poden avariar l’aparell.

  • El frigorífic i el congelador

No reguleu el termòstat del frigorífic per sota de 5ºC i col·loqueu un termòmetre a l’interior per verificar la temperatura. No obriu i tanqueu sovint la porta del congelador, d’aquesta manera consumirà menys energia.

  • L’aigua calenta sanitària

Dutxar-se és estalviar: consumireu tres vegades menys energia que si preneu un bany.

  • La il·luminació

Amb una làmpada de baix consum tindreu un consum d’electricitat molt més reduït (entre 3 i 5 vegades menys, segons les condicions d’ús) que amb una làmpada incandescent tradicional.

Quin és l’horari d’obertura de les oficines de FEDA?

L’horari d’obertura de les oficines d'Encamp (Edifici administratiu) i d'Andorra la Vella (Prat de la Creu) és de dilluns a dijous de 8.15 a 16.15 hores, i els divendres de 8.15 a 14.30 hores. Durant els mesos de juliol i d’agost obrim de dilluns a divendres de 8.00 a 14.30 hores.

Què he de fer per donar de baixa el contracte?

Per donar de baixa un contracte de subministrament teniu dues possibilitats:

Anar a una de les nostres oficines comercials (haureu de presentar el passaport o el document nacional d’identitat);

Omplir aquesta sol·licitud i imprimir-la. Un cop signada, enviar-la per fax o per correu postal al nostre servei comercial, adjuntant una fotocòpia del passaport o del document nacional d’identitat.

Puc visualitzar la meva factura a la pàgina web?

Sí. Per poder-ho fer us heu de registrar a l’oficina en línia. Un cop us hagueu registrat, podeu demanar la consulta de la factura en aquest enllaç.

Quant em costarà el canvi de domicili?

El cost d’un canvi de domicili de subministrament inclou:

  • Drets d’embrancaments (connexió) : 57,48 € (IGI inclòs).
  • Bestreta (avançament de 100 hores multiplicat per la potència contractada, aquest import es retorna en donar de baixa el contracte).
  • Si el client vol comprar els aparells de mesura (105,55 € o 168,25 € (IGI inclòs) i segons tipus de contracte).
  • En desconnectar el servei del domicili actual es retorna la bestreta, si s’escau, deduït el consum fins a la data sol·licitada.

 

Quant em costarà la modificació del contracte?

El cost d’una modificació tècnica del vostre contracte inclou:

  • Drets d’embrancament (connexió) : 42,85€ (IGI inclòs).
  • Bestreta (avançament de 100 hores multiplicat per la potència contractada i per l'import del Te (preu del kW/h) ; aquest import es retorna en donar de baixa el contracte).
  • Si el client vol comprar els aparells de mesura (105,55€ o 168,25€ (IGI inclòs) i segons tipus de contracte).
  • En fer la liquidació del contracte actual es retorna la bestreta, si s’escau, deduint el consum fins a la data de la gestió.
Conviure amb les línies elèctriques aèries

Les múltiples aplicacions de l’electricitat fan que sigui una energia indispensable per a la societat i que es generin augments continus del consum, que requereixen la construcció de línies de mitjana i d’alta tensió per al seu transport.

La primera línia d’alta tensió a Andorra es posà en servei l’any 1934. Des de fa anys, FEDA fa un esforç important per construir soterrades la major part de les noves línies d’alta tensió. Tanmateix, encara queden molts quilòmetres de línies aèries i la realització d’activitats a prop ha de comportar l’adopció de certes precaucions, amb la finalitat d’evitar accidents. No hem d’oblidar que l’electricitat és una forma d’energia i que, com a tal, pot suposar un risc potencial.

  • Els pescadors

Pescant, cal allunyar-se de les línies elèctriques. La proximitat de la canya a una línia pot propiciar una descàrrega elèctrica: s’ha de tenir en compte que moltes canyes de pescar contenen materials conductors de l’electricitat, com les fibres de carboni, per exemple.

  • El pas de les línies elèctriques en els boscos

Per evitar el contacte accidental dels cables elèctrics amb els arbres, fet que podria causar incendis o avaries, si la línia passa per una zona boscosa es crea un passadís lliure d’arbres, amb una amplada que varia en funció de la tensió de la línia. FEDA s’encarrega de mantenir net de vegetació aquest passadís.

  • Les línies elèctriques i els llamps

Es té la tendència a relacionar el llamp, fenomen elèctric natural, amb l’electricitat transportada per les línies, però cal saber que la presència de les línies elèctriques no influeix ni en la formació ni en el desplaçament d’una tempesta. Un llamp sí que pot caure sobre la torre d’una línia, però de la mateixa manera que ho pot fer sobre un arbre o un campanar.

Les torres elèctriques tenen un dispositiu de protecció que, en el cas de rebre un llamp, condueix el corrent a terra. No obstant això, en cas de tempesta és preferible, com a mesura de precaució, no aproximar-se a les torres elèctriques.

  • El cultiu del camp

El pas d’una línia elèctrica no impedeix cultivar el terreny de sota, ja que els cables passen a una alçada suficient per no impedir el pas del material agrícola emprat habitualment. Si cal utilitzar maquinària de dimensions excepcionals, o bé si l’agricultor vol modificar el perfil del terreny sota la línia de manera que els cables quedin a una distància més propera al terra, cal posar-se prèviament en contacte amb FEDA per estudiar conjuntament una solució que garanteixi les condicions de seguretat.

  • El reg per projecció

Si realitzem tasques de reg hem de tenir cura de no dirigir mai l’aigua de manera que pugui tocar els cables elèctrics. D’altra banda, s’han de prendre precaucions quan es manipulen tubs de reg, que poden tenir una llargada suficient per tocar els cables elèctrics. Cal assegurar-se que es poden aixecar sense cap risc.

  • Les obres prop de les línies

Moltes obres de construcció, o d’altra mena, s’efectuen prop de les línies elèctriques. Quan és el cas, és indispensable respectar les distàncies de seguretat necessàries. És especialment important prendre les mesures adequades quan es fan servir grues o quan es manipulen objectes de grans dimensions.

També s’ha de tenir molta cura a l’hora d’efectuar abocaments que redueixin la distància entre els cables elèctrics i el terreny, o en cas de fer talussos que puguin desestabilitzar les torres de suport de la línia.

Encara que estem parlant de línies elèctriques aèries, també cal tenir en compte que hi ha molts quilòmetres de línies soterrades i que cal prendre precaucions si s’hi ha de treballar a prop. En primer lloc, cal conèixer la situació exacta de la canalització, per això, és indispensable consultar FEDA abans d’iniciar l’obra, que hi desplaçarà personal tècnic per marcar la situació dels cables.

En tots els casos és recomanable posar-se en contacte amb els serveis tècnics de FEDA, els quals podran facilitar consells pràctics o prendre les mesures de seguretat que siguin necessàries per facilitar la realització de les obres.

  • Què s’ha de fer en cas d’accident?

No toqueu mai un cable elèctric caigut, encara que faci estona que pugui estar a terra. No us hi apropeu, impediu que algú ho faci i advertiu immediatament la companyia elèctrica d’aquest fet.

En el cas que un giny o qualsevol altre objecte hagi quedat bloquejat en contacte amb un cable elèctric, no el toqueu fins que l’empresa elèctrica ho autoritzi.

Si hi ha foc al peu d’una torre elèctrica, no us hi atanseu i aviseu l’empresa elèctrica.

Què he de fer per contractar el subministrament?

Per formalitzar l’alta de subministrament elèctric per a un habitatge us heu de personalitzar a una de les nostres oficines comercials i aportar la següent documentació:

Butlletí d’instal·lacions elèctriques a nom de la persona contractant.

Cèdula o certificat d’habitabilitat original a nom del propietari de l’habitatge.

Passaport o Document Nacional d’Identitat  de la persona contractant.

Domiciliació bancària (codi IBAN).

En el cas de no poder fer la gestió personalment, delegació de poders per formalitzar el contracte signada per la persona contractant.

En el cas de voler contractar la tarifa social, certificat d’ajuda social lliurat pel departament del Govern competent en matèria de benestar

Fins quan tindré subministrament elèctric?

La desconnexió de la xarxa s’efectuarà l’endemà de la data de sol·licitud de la baixa a partir de les 8 del matí. En el cas que vulgueu mantenir el subministrament fins a una data posterior, ho heu de notificar en el moment de sol·licitar la baixa.

Es pot tornar a presentar al banc un rebut retornat?

Un cop el banc ha retornat un rebut aquest no es torna a presentar. El pagament del rebut el pot fer el titular del contracte o una altra persona, en efectiu o mitjançant targeta de crèdit, en una de les nostres oficines, o bé mitjançant el banc, abonant l’import al compte corrent de FEDA i enviant el comprovant, per fax, al 73 91 99 o al 73 91 18.

Quant tardaré a tenir el subministrament elèctric un cop hagi tramitat el contracte?

La connexió a la xarxa s’efectuarà el dia laborable següent al de la sol·licitud.

Quant tardaré a tenir el subministrament al nou domicili?

La connexió del nou domicili a la xarxa s’efectuarà en 24 hores laborables a la gestió del contracte.

Quant tardaran a efectuar la modificació tècnica del subministrament?

La connexió amb les modificacions tècniques sol·licitades s’efectuarà en les 24 hores laborables següents a la gestió del contracte.

Es pot contractar el subministrament elèctric per telèfon o per fax?

No. Per tramitar una alta de subministrament elèctric s’ha d’anar personalment a una de les nostres oficines. Podeu consultar la documentació que cal aportar prement aquí.

Quin és el cost dels aparells de mesura?

Habitualment els aparells de mesura i control es lloguen i el cost mensual del lloguer amb manteniment és d’1,30€ en el cas de contractar la tarifa plana, i d’1,95€ en el cas de contractar la tarifa amb discriminació horària. Si es volen comprar, el cost és de 105,55€ (IGI inclòs) en el primer cas, i de 168,25€ (IGI inclòs) en el segon cas i el cost mensual pel manteniment és de 0,73€.

Com es farà la liquidació del contracte?

Un cop s’hagi efectuat la desconnexió de la xarxa, FEDA facturarà el consum real i abonarà els aparells i/o la bestreta, segons contracte. Si desitgeu liquidar el contracte al mateix moment, heu de notificar la lectura del comptador quan feu la sol·licitud.

Quant em costarà l’alta de subministrament elèctric?

El preu de la contractació del servei es divideix en diversos conceptes:

  • Drets d’embrancament (connexió) : 57,48 € (IGI inclòs).
  • Bestreta (avançament de 100 hores multiplicat per la potència contractada, aquest import es retorna en donar de baixa el contracte).
  • Si el client vol comprar els aparells de mesura (105,55 € o 168,25 € (IGI inclòs) i segons tipus de contracte).

 

Pot tramitar el contracte algú que no sigui el titular?

Sí, però amb una delegació de poders signada pel titular del contracte.

Fins quan tindré electricitat a l’antic domicili?

Per facilitar el trasllat, podreu gaudir de subministrament elèctric en ambdós domicilis fins a un màxim de 60 dies, la data de la desconnexió serà la sol·licitada pel client.

Quant tardaré a tenir el subministrament?

La connexió a la xarxa s’efectuarà en 24 hores laborables a la gestió del contracte.

Es pot canviar la domiciliació bancària per telèfon?

No. El canvi de domiciliació bancària es pot fer personalment a les nostres oficines o bé per fax, per correu postal o per , enviant aquest formulari degudament omplert i signat, i adjuntant una fotocòpia del passaport o del document nacional d’identitat.

En cas de tall del subministrament elèctric per falta de pagament, què he de fer per tornar a tenir el servei?

El subministrament es restablirà un cop abonat el deute. Per fer el pagament hi ha dues opcions: anar, el titular del contracte o una altra persona, a una de les nostres oficines i abonar el deute en efectiu o mitjançant targeta de crèdit, o bé fer el pagament mitjançant el banc, abonant el deute al compte corrent de FEDA i enviant el comprovant per fax al 73 91 99 o al 73 91 18 o per correu electrònic a .

Si canvio de domicili, puc tenir corrent als dos habitatges simultàniament?

Sí. Per facilitar el trasllat, podreu gaudir de subministrament elèctric en ambdós domicilis fins a un màxim de dos mesos.

Es pot fer el canvi de nom d’un contracte a favor del nou llogater o propietari de l’habitatge?

El canvi de nom (subrogació) d’un contracte només es pot fer entre familiars directes de primer grau, és a dir, entre pares i fills, entre germans o entre cònjuges. En tots els altres casos no es pot fer un canvi de nom, de manera que s'ha de tramitar la baixa de l’antic titular i l’alta del nou.

Quines possibilitats ofereix la calefacció elèctrica?

La calefacció elèctrica es pot utilitzar essencialment segons tres sistemes: directe, acumulació i mixt.

Calefacció directa: la calefacció es produeix i s’emet de manera simultània. Aquesta categoria inclou la utilització de convectors i turboconvectors, de panells radiants, de radiadors elèctrics, d’aparells d’infrarojos, de radiació pel terra o pel sostre...

Calefacció per acumulació: la calor es produeix en un període determinat i s’emmagatzema per ser emesa posteriorment. S’inclouen en aquesta categoria les estufes acumuladores (acumuladors dinàmics i estàtics), així com la radiació per terra amb acumulació.

-     Amb aquest sistema es poden aprofitar les reduccions de la tarifa amb discriminació horària (dia/nit), perquè la calor necessària s’emmagatzema durant la nit i es restitueix durant el dia.

-     El sistema per acumulació necessita una inversió més elevada que el de calefacció directa.

-     L’acumulació és un sistema molt adequat per a indrets que tenen una ocupació plena o continuada durant tot el dia.

Calefacció mixta: combinació dels sistemes directe i per acumulació.

-     Amb aquest sistema es poden aprofitar les reduccions de la tarifa amb discriminació horària (dia/nit), perquè la calor produïda per acumulació sol variar (en funció de la qualitat dels aparells de cada sistema) entre el 40% i el 80% de la calor total necessària.

-     Amb un sistema mixt és aconsellable instal·lar acumuladors dinàmics a les peces principals (menjador, sala d’estar), acumuladors estàtics a les peces de circulació (rebedor, distribuïdor, passadís) i aparells de calefacció directa (convectors, turboconvectors, panells radiants) a les habitacions i els banys. També es pot combinar un terra radiant per acumulació amb convectors o panells radiants de recolzament.