El 25 de juliol es posa en marxa a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany Pedaland un servei de bicicletes elèctriques que funcionarà en període de proves durant cinc mesos, fins a finals d’any. En aquesta primera etapa es podrà disposar de setze bicicletes de lloguer, amb quatre estacions de recàrrega. El projecte servirà per analitzar la demanda i l’ús del nou servei i avaluar-ne la idoneïtat per implantar-lo en els propers anys. La instal·lació consisteix en un gestor de terminals, amb elements de fixació per a les bicicletes, que més endavant es podrà adaptar també a d’altres vehicles.

La bicicleta elèctrica és especialment adequada per la topografia andorrana i permet realitzar recorreguts més llargs i amb menys esforç que la convencional. Pedaland és un projecte de país, fruit de la col·laboració entre entitats públiques i privades. El Govern d’Andorra i els comuns d’Escaldes-Engordany i Andorra la Vella hi participen des de l’àmbit institucional mentre que Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA) i Banca Privada d’Andorra en són patrocinadors.

Pedaland és un compromís en favor del medi ambient i de la mobilitat sostenible, a través d’una tecnologia avançada que permet treure el millor partit dels recursos. Es tracta de portar als carrers d’Andorra nous hàbits de desplaçament pels nuclis urbans, mirant el futur: la Unió Europea ha marcat objectius d’implantació dels vehicles elèctrics a l’horitzó 2020 que deixen albirar un futur brillant a la mobilitat elèctrica.

Els vehicles elèctrics i, molt especialment les bicicletes, troben en les ciutats l’espai ideal: perfectament adaptats per moure’s en distàncies curtes, a l’entorn de borns de recàrrega. Un servei compartit de bicicletes elèctriques, té molts avantatges: permet disminuir la intensitat del trànsit, disposa de la seva pròpia estructura d’aparcament, no té cap emissió de gasos, els vehicles són molt silenciosos i posa a l’abast de tothom una tecnologia de futur com són els vehicles elèctrics. Els vehicles elèctrics compartits complementen l’oferta del transport públic, amb una gran llibertat d’horaris i rutes.

L’empresa Clean Energy Planet aporta la tecnologia i una gran experiència en aquest camp a França. De manera semblant als serveis de lloguer de bicicletes urbanes que s’han estès arreu del món, una targeta d’usuari, permetrà accedir als serveis de Pedaland a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany. En una segona fase es vol ampliar l’ús dels borns per a d’altres vehicles elèctrics. Per això està previst anar ampliant, de manera progressiva, el nombre de bicicletes i la xarxa d’estacions.

BPA, FEDA i el medi ambient

BPA, a través de la seva Fundació, col·labora en diferents projectes estratègics per al futur del país, entre els quals destaquen iniciatives relacionades amb la sostenibilitat i el respecte al medi ambient. Projectes de divulgació a les escoles i de suport a les explotacions agrícoles. Les seves intervencions en el camp del voluntariat tenen també la vocació d’intervenir en la vida pública, construint xarxes de solidaritat amb mitjans professionals i amb el suport de la universitat. Iniciatives com Pedaland s’inscriuen en la filosofia de BPA de potenciar projectes innovadors, que potenciïn els recursos i contribueixen a consolidar la imatge d’Andorra com un país de futur.

Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA) segueix treballant en pro del desenvolupament sostenible i dia a dia ho demostra amb els compromisos adquirits per millorar l’eficiència energètica, la protecció del medi ambient i, en definitiva, el benestar dels ciutadans. La mobilitat sostenible és una de les vessants que es treballa des de FEDA amb accions com els tallers de sensibilització per a infants de primària, la pedagogia realitzada mitjançant les Escoles Verdes o la jornada de mobilitat sostenible celebrada el passat mes de juny.  Es tracta d’una aposta de futur que també passa per fomentar iniciatives i col·laborar en projectes pilot, com el de Pedaland, per poder definir amb les millors garanties el desplegament a nivell global de la Mobilitat Elèctrica a Andorra.