La gestió feta permet controlar la conjuntura de crisi i encarar el futur amb millors perspectives

El director general de FEDA, Albert Moles

FEDA encara l’any 2023 amb millors perspectives de les que tenia fa uns mesos. Així ho ha valorat el director general de l’entitat, Albert Moles, en el tradicional dinar de Nadal amb la premsa, en què ha fet balanç d’un any especialment complicat per al sector energètic i per a FEDA.

Tal com ha assenyalat Moles, el 2022 ha estat un any de gran volatilitat de preus de l’energia i de riscos de restriccions de subministrament que han requerit accions decidides per fer-hi front. Així, ha reiterat que el balanç de l’any serà negatiu en termes econòmics però ha volgut posar de manifest també els grans avenços assolits durant l’exercici i les fites que permetran encarar el 2023 i els anys següents amb millors perspectives.

La visió a llarg termini demostrada els darrers anys és la que ha permès que el 2022 s’hagi afrontat amb més seguretat i, en aquest sentit, destaquen els contractes de compra d’energia a llarg termini, que en els darrers dotze mesos han permès estalviar a FEDA prop de 57 milions d’euros. A més, l’aposta per les xarxes de calor (les quals han limitat l’increment de la calefacció elèctrica), la xarxa elèctrica d’alta tensió (que ha permès que en els moments que hi ha hagut restriccions de subministrament pel costat espanyol els clients no les hagin patit gràcies a la connexió per França), i les finances sanejades de l’entitat han estat altres punts clau.

Tot i així, la situació de crisi ha comportat haver d’actuar de forma decidida i la capacitat de reacció i l’esforç han permès fer accions durant el 2022 que generen millors perspectives de futur. En aquest sentit, Moles ha destacat el foment de l’estalvi energètic, que ha permès limitar l’increment de la demanda d’electricitat; l’augment de les tarifes elèctriques mantenint la competitivitat; i també l’elaboració del pla de contingència que donarà eines per gestionar millor i de forma equitativa si mai s’han d’aplicar talls de subministrament elèctric. Igualment ha subratllat la importància de la inauguració del parc solar de Grau Roig, l’augment de l’autoconsum, la posada en funcionament de la xarxa de fred i calor d’Escaldes-Engordany, o els avenços en el projecte del parc eòlic.

Finalment, Moles ha indicat que FEDA no deixa de mirar a llarg termini, que és el que requereix la gestió del sistema elèctric. En aquest sentit, ha destacat que això implica fer els projectes necessaris per a situacions de crisi, però també per a la transició energètica i per reduir les emissions de CO₂, que és el repte dels propers anys. Així, ha destacat la digitalització, la integració de CTRASA al grup FEDA, l’anàlisi de nous projectes per continuar augmentant la producció nacional, l’acompanyament a la mobilitat elèctrica i el desplegament de les xarxes de calor.

Per últim, Moles ha posat èmfasi en el reforç de la xarxa d’alta tensió que permet importar energia provinent d’Espanya i França. Aquesta xarxa, que actualment ja té un paper fonamental per garantir el subministrament en moments de talls o avaries en un dels dos costats, encara en tindrà més en el futur, amb l’increment de la demanda elèctrica i l’auge de les noves fonts de producció renovables. Per això, la construcció de la línia d’alta tensió entre Encamp i Grau Roig que s’està duent a terme i la futura interconnexió amb Espanya en la qual es treballa són projectes clau.