La calefacció sostenible de FEDA Ecoterm arriba al Lycée Comte de Foix

Foto: Govern d'Andorra

El Lycée Comte de Foix ja s’escalfa amb la xarxa de calor de FEDA Ecoterm, una opció eficient i sostenible que li permetrà reduir la petjada de carboni. Concretament, el centre deixarà d’emetre 660 tones de CO2 cada any, l’equivalent d’emissions de 350 vehicles de combustió.

Així ho ha explicat el gerent de FEDA Ecoterm, Jordi Travé, als assistents a la presentació de l’embrancament de l’escola. Les autoritats han visitat aquest dilluns una de les tres subestacions de la xarxa de calor amb què compta el Lycée, que se suma als esforços de les escoles del país per adaptar-se a la necessària transició energètica, reduint el consum de combustibles fòssils sense sobrecarregar la xarxa de subministrament elèctric. La mesura també reforça així els objectius mediambientals del país per al 2030 recollits a la Llei d'impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (Litecc).

Travé ha destacat especialment l’eficiència de la xarxa de calor, tot detallant que al Lycée s’aconsegueix donar “el mateix servei” amb només el 40% de la potència instal·lada de l’anterior sistema. La xarxa de FEDA Ecoterm d’Andorra la Vella ofereix un servei de calefacció urbana aprofitant la calor de la planta de valorització energètica de CTRASA situada a la Comella. Les tres subestacions que donen servei al Lycée, el Collège i la zona d’esports i piscina del centre preveuen subministrar 2,1 GWh a l’any. En aquesta fase de desplegament, acomplint la planificació inicial, s’ha portat el servei cap a la zona de Prada Motxilla, on també s’han embrancat altres clients privats. El projecte preveu estendre’s l’any que ve a altres indrets d’Andorra la Vella, principalment a la zona de Prat de la Creu.

Les obres s’han concentrat a l’estiu per a minimitzar l’impacte sobre l’escola. Vista la seva delicadesa per trobar-se al mig del nucli urbà es va decidir situar-les principalment fora de l’inici del curs escolar. Finalment s’ha aconseguit dur-les a terme amb una afectació mínima i un compliment dels terminis molt raonable.

En l’actualitat, el ritme d’embrancaments està fins i tot per sobre de les previsions, amb una trentena d’edificis ja connectats (que equivalen a la demanda d’aproximadament un miler de llars) i amb una trentena més amb els quals ja es tenen acords per tal de poder subministrar el servei pròximament.

A la visita han assistit la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó; la ministra d’Educació i Ensenyament Superior, Ester Vilarrubla; el secretari d’Estat d’Agricultura i Medi Ambient, Marc Rossell; la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol; l’ambaixador de França a Andorra, Jean-Claude Tribolet; el delegat de l’ensenyament francès a Andorra, Denis Dekerle; el director del Lycée Comte de Foix, Olivier Salvan; el director de Sistemes Educatius, Ensenyament Superior i Relacions Internacionals, Josep Areny; el cap de la Unitat de Planificació Educativa i Centres Escolars, Joan Marc Guardia; el director general de FEDA, Albert Moles; i la directora general adjunta de FEDA, Imma Jiménez.