FEDA vol ser pionera en la introducció del vehicle de pila d’hidrogen al Principat i la producció d’hidrogen local mitjançant l’electròlisi de l’aigua amb energia solar fotovoltaica. Durant les Jornades de la Innovació i les Noves Tecnologies d’Andorra, la coordinadora del projecte H2PiyR de FEDA, Elena Clemente, el va presentar als assistents.

Es tracta d’un projecte transpirinenc en què hi participen Andorra, Catalunya, Aragó i França en el marc dels programes Poctefa (uns tractats de col·laboració territorial entre Andorra, França i Espanya), amb un finançament del 65% de la Unió Europea. L’objectiu és crear un “model de mobilitat sostenible replicable tècnicament, mediambiental i econòmicament” a altres zones del Pirineus, en base als vehicles amb pila de combustible.

Per assolir això, es crearà un corredor d’hidrogen que contribuirà a augmentar el mallat de corredors d’Europa amb aquesta tecnologia. Aquest corredor estarà format pels tres estats pirinencs, concretament per les zones de Rodés, Albi, Pàmies, Andorra, Fraga, Tarragona, Osca i Saragossa. Aquestes regions es proveiran de diverses estacions de recàrrega d’hidrogen amb diferents tecnologies i amb 16 vehicles de pila d’hidrogen per demostrar-ne la seva viabilitat, segons tipus, topografia del terreny, climatologia de la zona, necessitats locals, etc.

En el cas del Principat, l’estació de recàrrega estarà situada en una benzinera del grup Enclar Cepsa de Carburants, a l’avinguda de Salou d’Andorra la Vella. FEDA ha decidit instal·lar-la en una benzinera perquè considera que havia d’estar en una ubicació on compartís espai amb altres tipus de sistema de propulsió tradicionals i renovables. En aquest sentit, s’instal·larà un punt de recàrrega amb una capacitat de cinc quilograms d’hidrogen al dia, quantitat amb la qual es podran carregar fins a quatre vehicles de diferents capacitats i 10 bicicletes de pila d’hidrogen.

FEDA també comprarà quatre vehicles: dos cotxes Hyundai FCEV 1x35 impulsats 100% per pila d’hidrogen i dues furgonetes Renault Kangoo EVH2  Range Extender H2, impulsades al 50% per hidrogen i al 50% per electricitat. La companyia adquirirà els vehicles però els posarà a disposició del Govern, comuns i empresaris, sota convenis previs. La iniciativa, que té un cost total de 3,9 milions d’euros, rebrà una subvenció de 2,4 per part de la Unió Europea. La partida econòmica que li correspon al Principat és de 575.000 euros. Per la seva part, FEDA invertirà 270.000 euros per realitzar un projecte que s’allargarà fins el juliol del 2019.