Notes de premsa

FEDA inaugura el primer punt de càrrega accelerada de vehicles elèctrics

El ministre Jordi Alcobé ha anunciat que Andorra se situa en el segon lloc del món pel que fa a la quota de mercat de mobilitat elèctrica.

Ja està operatiu el primer punt de càrrega accelerada d’Andorra per a vehicles elèctrics. Està ubicat al carrer Prada Casadet d’Andorra la Vella, en la intersecció amb Prat de la Creu, just davant l’edifici administratiu del Govern. La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat i presidenta del Consell d’Administració de FEDA, Sílvia Calvó, l’ha inaugurat juntament amb el director general de FEDA, Albert Moles, i amb la presència del ministre d'Administració Pública, Transports i Telecomunicacions, Jordi Alcobé; i la cònsol major d’Andorra la Vella, Conxita Marsol, entre altres autoritats.

Aquest és el primer punt de càrrega d’una futura xarxa que s’anirà desplegant en les properes setmanes per tot el país; uns punts amb dos borns de connexió cadascun. Calvó ha explicat que l’objectiu principal d’aquesta infraestructura és garantir la subsistència i l’autonomia als usuaris que hagin apostat per la mobilitat elèctrica. La tendència i el més recomanable és optar per la càrrega lenta al domicili durant la nit per a la qual FEDA subministra gratuïtament el punt de connexió i recórrer a aquests carregadors públics només en cas d’estar amb poca autonomia. Juntament amb això, la presidenta considera que estendre aquesta xarxa contribueix a projectar la imatge de país compromès amb el desenvolupament sostenible i pioner en mobilitat elèctrica. També ha informat que el 16 de juny Andorra participarà a la Taula d’infraestructures elèctriques de Catalunya, que té per objectiu coordinar la implantació de punts de càrrega entre Catalunya, Andorra i França per facilitar la mobilitat d’usuaris de vehicles elèctrics en aquesta àrea. Així, un primer objectiu serà dotar el territori de la infraestructura de carregadors necessària per fer encara més factibles els viatges amb cotxe elèctric entre el nostre país i les ciutats de Girona i Barcelona.

De la seva banda, el director general de FEDA, Albert Moles, ha destacat la bona xifra de vendes de vehicles dels darrers mesos i l’esforç de la companyia per posar mitjans per garantir la viabilitat d’aquest tipus de mobilitat més sostenible i donar servei als clients que hi han apostat. Així mateix, ha indicat que, en una primera fase i durant el juny, s’instal·laran més carregadors com el que s’ha estrenat a Prada Casadet: tres a Escaldes-Engordany, tres a Andorra la Vella, un a Encamp i un altre a Canillo. Acabada aquesta primera fase i comptant els carregadors actuals i els que es preveu que instal·lin les companyies distribuïdores a la Massana i el Pas de la Casa, Andorra disposarà de quinze punts de càrrega amb dos borns cadascun. Això dóna una ràtio de cinc vehicles per cada punt de càrrega, que se situa per damunt de la d’Espanya i França, que és de set vehicles per carregador públic.

Pel que fa a la mecànica de funcionament, Albert Moles ha especificat que els titulars de vehicles elèctrics matriculats al país podran demanar la targeta d’activació dels borns a les oficines d’atenció al públic de FEDA. A més, durant els primers anys, l’ús dels carregadors públics serà gratuït. Pel que fa als usuaris forans, podran activar-los introduint als borns el número de telèfon mòbil i un codi que rebran per SMS. La càrrega dura aproximadament vint minuts i dóna una autonomia de bateria de cent quilòmetres i ha insistit que aquest tipus de càrrega accelerada és un suport en cas excepcional que la càrrega convencional efectuada al domicili s’hagi quedat curta.

Moles ha aprofitat per fer èmfasi en la competitivitat econòmica de la mobilitat elèctrica. Ha explicat que, mitjançant la càrrega lenta convencional, cada cent quilòmetres d’autonomia tenen un cost en electricitat d’1,20 €, aproximadament. En canvi, per recórrer la mateixa distància amb un vehicle amb motor de gasoil o benzina, el cost és entre cinc i set vegades superior. A més d’encoratjar la ciutadania a apostar per la mobilitat elèctrica, el director general de FEDA ha agraït als comuns les facilitats per permetre a FEDA la instal·lació dels punts de càrrega.


ANDORRA, 2n PAÍS DEL MÓN EN COTXES ELÈCTRICS

De la seva banda, el ministre Jordi Alcobé ha anunciat que Andorra se situa en el segon lloc del món pel que fa a la quota de mercat de mobilitat elèctrica. Això és així tenint en compte el nombre de contractes signats en el marc dels avantatges del Pla engega 2016; un paquet d’ajudes que es va exhaurir en tan sols dues setmanes, que s’ha complementat amb un anticipació d’una part de les aportacions previstes per l’any vinent i que també s’ha exhaurit.

Amb aquestes dades, Andorra exactament passa a tenir un 6 % de vehicles elèctrics matriculats al 2016, i se situa entre la primera posició de Noruega i la tercera, que ocupen els Països Baixos. Alcobé ha subratllat que Andorra ha assolit aquest lideratge en tan sols un mes i mig, quan l’objectiu inicial era aconseguir-ho en un termini de tres anys. El ministre ha sentenciat que el país ha apostat de valent per la mobilitat elèctrica i els ciutadans hi han cregut.

Acabat l’acte d’inauguració, s’ha fet una demostració pública del funcionament dels punts de càrrega amb un dels tres vehicles elèctrics de la flota de FEDA i Calvó, Moles, Alcobé i Marsol han fet un tomb inaugural amb aquest vehicle sostenible pels carrers de l’entorn.