Un parc solar a l’ETR de Grau Roig i un possible parc eòlic al Pic de Maià permetrien assolir un important increment de producció en tres anys

El director general de FEDA, Albert Moles, ha anunciat aquest dilluns que els dos projectes d’infraestructures de producció d’energia renovable que està impulsant FEDA permetran augmentar, en tres anys, la producció d’energia elèctrica nacional en un 40%. Moles ha donat aquesta informació en un esmorzar de Nadal virtual amb la premsa, per fer balanç de les accions de l’any 2020 i repassar els projectes de l’entitat per al 2021.

El 2020 ha estat un any marcat per la crisi de la COVID, però tot i així FEDA ha continuat impulsant projectes relacionats amb els seus eixos estratègics, que són la sostenibilitat, el creixement econòmic d’Andorra i la digitalització. Així doncs, ha estat un any decisiu per a l’impuls de dos projectes de producció d’energia renovable: un parc solar a l’ETR de Grau Roig i un parc eòlic al Pic de Maià.

Moles ha explicat que ja s’ha licitat la redacció del projecte executiu per fer un parc solar al terreny de l’ETR de Grau Roig. Aquest projecte estaria format per dues parts: una instal·lació fotovoltaica a la coberta de l’ETR i un parc solar a la mateixa parcel·la, al costat de l’ETR. En total, la nova infraestructura permetria una producció aproximada de 765 MWh/any i comptaria aproximadament amb la instal·lació d’unes 1.700 plaques solars. Així doncs, aquesta es convertiria en la infraestructura fotovoltaica més gran del país fins a la data i suposaria una millora en la producció d’energies renovables del país.

D’altra banda, FEDA està estudiant també un projecte per construir un parc eòlic al Pic de Maià. En aquest cas, ja s’ha instal·lat un màstil de mesuraments eòlics a la zona per tal de confirmar la viabilitat tècnica i econòmica del projecte. Durant tot l’any es prendran les mesures per després poder iniciar el projecte. Per tirar-lo endavant, però, encara s’hauran d’iniciar els tràmits administratius i elaborar els estudis d’impacte pertinents.

No obstant això, la voluntat de FEDA és tirar endavant aquest projecte, que permetria produir al voltant de 43 GWh/any, aproximadament la meitat que el que produeix anualment la central hidroelèctrica de FEDA.

Moles ha apuntat, a més, la importància d’aquest projecte, ja que permetria produir electricitat renovable en els mesos d’hivern, que és quan hi ha una major demanda, quan els preus de l’electricitat són més cars, i quan l’energia hidràulica o la fotovoltaica no poden cobrir la demanda.

Així doncs, amb aquests dos projectes s’aconseguiria una producció de gairebé 44 GWh/any, el que representa un augment del 40% respecte al total de producció actual del país (incloent la que prové de la central hidroelèctrica, la de CTRASA, la cogeneració de Soldeu, la minicentral hidràulica d’Arcalís i també les diferents instal·lacions fotovoltaiques).

Gràcies a aquestes infraestructures, doncs, Andorra s’acostarà, en tan sols tres anys, als objectius establerts a la LITECC, tant d’increment de la producció nacional com d’augment de pes de l’energia renovable.

A aquestes infraestructures se sumaran durant els propers anys més iniciatives encaminades a reduir les emissions de CO2 derivades del sector energètic i Moles s’ha mostrat convençut que els objectius establerts a la LITECC es podran assolir.

Balanç del 2020

Amb motiu de l’esmorzar de Nadal virtual amb la premsa, també s’ha fet un balanç de l’any 2020, que evidentment ha estat marcat pels efectes de la COVID. FEDA per estar al costat de la ciutadania i mostrar el seu compromís amb Andorra i amb el sector econòmic, ha desenvolupat diferents accions que ha explicat el cap de Gestió de Persones i membre del Comitè de Direcció de FEDA, Sergio Millán.

Millán ha recordat l’anul·lació dels talls de subministrament que es va acordar des del primer moment; la possibilitat de fer aplaçaments i ajornaments en les factures; les ajudes directes amb descomptes a la factura de l’electricitat a les empreses afectades per tancament (amb 2,4 milions d’euros destinats), i les noves ajudes que s’ofereixen ara a bars, agències de viatges o empreses en ERTO.

A més, ha recordat que s’han congelat les tarifes elèctriques per al 2021 per tal d’ajudar la ciutadania en aquest moment de crisi sanitària, social i econòmica.

Dossier de premsa 2020