El segell de Llum Verda ja suma més de 100 empreses, entitats i administracions públiques adherides d’ençà de la creació dels certificats d’origen renovable per part de l’Oficina de l’energia i el canvi climàtic, al 2022, i de  l’obtenció del primer segell per part de Grandvalira-Ensisa.

La confiança en el segell Llum Verda, al llarg d’aquests gairebé dos anys, ha permès certificar un total de 131 milions de kWh provinents de fonts d’energia renovables, que han anat acompanyats d’un estalvi de 16.283 tones d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle a l’atmosfera. Aquesta tarda, la sala d’actes de FEDA, ha acollit un acte de celebració amb la companyia d’aquest primer centenar d’empreses que han confiat en la Llum Verda. En la trobada també hi ha participat el cap de Govern i president de FEDA, Xavier Espot, que ha felicitat les empreses pel seu compromís amb la sostenibilitat.

La certificació de l’electricitat d’origen renovable es produeix, d’una banda per la que es genera a Andorra, com és la producció de la central hidroelèctrica de FEDA, o el parc fotovoltaic de Grau Roig. Per l’altra, els contractes d’importació amb França i Espanya, garanteixen i certifiquen que una gran part de l’energia subministrada s’ha generat en els diferents parcs eòlics amb els que compten els països veïns.

El cap de Govern ha lloat l’aposta de les empreses i administracions públiques per fer aquest pas “petit, però simbòlic que demostra que el suport a la transició energètica és real, és factible”. Així mateix, ha apuntat que aquesta iniciativa va perfectament coordinada amb les polítiques que s’impulsen des del Govern amb el compromís d’assolir la neutralitat carboni l’any 2050.

El director general de FEDA, Albert Moles, ha lloat la confiança de les empreses i entitats que ja tenen el segell tot afirmant que “les 100 empreses avui presents aquí sou un exemple, perquè heu estat les primeres a apostar per un consum d’energia elèctrica completament de fonts renovables”. “Gràcies també per ajudar-nos a impulsar aquest segell, perquè és un servei en el qual creiem profundament, però que només té sentit quan es materialitza per donar resposta a les vostres necessitats. Us considerem veritables impulsores d’aquesta iniciativa, especialment les primeres que vau creure en el projecte, però totes i cadascuna de vosaltres” ha afegit.

En xifres, l’electricitat amb la qual se certifica la Llum Verda prové principalment de la central hidroelèctrica de FEDA; una infraestructura en la que s’invertiran uns 10 milions d’euros per a fer-la encara més eficient, productiva i duradora. Quant a l’electricitat importada, el 2023 es van dedicar 11,2 milions d’euros a comprar-ne d’origen renovable garantit a França i Espanya.

FEDA, en el marc de l’aposta ferma i decidida per a la transició energètica, i amb la voluntat de liderar els canvis que marca la Llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (LITECC) i els Objectius de Desenvolupament Sostenible fixats per les Nacions Unides, s’ha fixat l’objectiu d’acostar-se al màxim possible a que tota l’electricitat que es consumeix al país sigui d’origen renovable. Al tancament del 2023, aquesta xifra ha sigut ja del 69%. Per assolir-ho, FEDA impulsa el foment de l’autoconsum fotovoltaic o el parc eòlic del Pic del Maià.

En aquest sentit, el director general de FEDA, Albert Moles, ha remarcat que gràcies als esforços fets els darrers anys, actualment Andorra es troba entre els països amb millor qualitat de subministrament elèctric i amb tarifes més competitives, però a més, actualment se situa també entre els països amb una intensitat d’emissions més baixa pel que fa a l’electricitat.